Grandpa's Cool House
Korean Babyboomer & Korean Architecture
In the modern Korean history, Baby Boomers(born in 1953-1962) are the generations who have experienced the both extreme sides in their lifetime; from the postwar poverty hours to the economic development boom’s time in 70s~80s, from resisting the tyranny of the military government to opening the democratic government, from growing up in Korean Folk Culture and Confucian Values to Capitalist Era of mass culture in the sudden globalization flow. Korean Baby Boomers has lived in all the maelstroms of Korean Modern History, but did not seem to have their own Cultural Keywords or Colors which represents themselves unlike Generation X or Generation 486.
What is the Korean Architecture? The Korean traditional and folk architecture has been disappeared in the course of industrialization and modernization. But it still remains as the spirit of the Korean Architecture. Also, with changed lifestyle, imported Western-Styled Architecture became the big flow in Korean built environment in a short time of the past half-century. Defining "What the Korean Architecture is." in the chaotic diversity seems impossible.
Korean Baby Boomers which called "Ggin Sedae" and Korean Architecture is similar to in this respect.
Architect's Proposal
The Client couple who is bone in 1961 and 1962 has worked as an insurance executive and Board of Education Superintendent. Like typical Baby Boomer Generation, they left countryside to the cities to get education and job opportunity in child hood. Overcoming the poverty of his childhood and looking straight ahead in a rapidly changing environment, he and she met the time to prepare retirement. Planning for life after their retirement is firstly leaving the city and building a new nest on countryside. The impression I got in first meeting with the Client was 'uneasiness' in expression of themselves. For them, social standards like graduated school, social position, social relationship are clear to express, but their own tastes, tendency, and style which are refined with experience and time are clumsy to show. Would it be common to the Baby Boomer Generation?
Designing the house, I confirmed that the spectrum of experience they have in their lifetime is extensively wider than any other generation have in the history of Korea. Conversely, the self-refining process for the experience seems to be missing in the busy life. Otherwise, generation after Baby Boomer had a variety of pop culture and leisure in economic freedom and could create their own culture which is representing their generation. Meanwhile, looking back at them retire maybe the spectrum of experience and organize their lives would not be the time to rule? Perhaps the rule will be indicative of the degree, not black and white debate.
As the architect, I suggested the key word 'penetration' and 'flexibility' for the house to the Baby Boomers Client. 'Penetration'; searching themselves with a journey of experience across multiple time, 'Flexibility'; enjoying a variety of recreation in a limited space. Through the keywords, for people who engage in that space can refine themselves.
Client wants to be remembered as a cool grandpa to his future grandchildren. He hopes that the memory in grandpa house is special for them. This hope can be come true in the time looking back their life and revealing their charm.
I hope that Grandpa's Cool House can help the client to solve the late lifetime homework.
베이비부머와 한국건축
한국현대사에서 베이비부머(1953~1962)세대들은 인생에 걸쳐 양극단의 상황을 경험한 세대 들이다. 전후의 빈곤의 시간에서 경제개발의 호황의 시기를, 군부의 독재정치에 저항해서 민주 정부를 열었고, 토속적 한국문화와 유교적 가치관 속에서 자랐지만 어느새 세계화 흐름 속에 자본주의적 대중문화와 무가치관의 시대에 살고 있다. 베이비부머 세대는 한국현대사의 소용돌이를 모두 관통해 존재하지만 486세대나 X세대와 달리 그들을 대표하는 문화적 키워드나 색깔을 가지고 있지 못한 것처럼 보인다.
한국적 건축이란 무엇일까? 근대화와 산업화의 과정에서 전통적 혹은 토속적 한국건축은 대부분이 사라졌지만 한국건축의 원류로써 여전히 존재한다. 지난 반세기의 짧은 시간동안 새로이 도입된 서구의 건축 역시 한국의 변화된 라이프 스타일과 그 괘를 함께하며 한국의 건축에서 큰 흐름으로 자리하고 있다. 이렇게 혼돈에 가까운 양상으로 존재하는 현상황의 다양함 속에서 한국적 건축을 쉽게 정의하는 것은 불가능해 보인다
낀 세대라 불리는 베이비부머 세대와 한국적 건축이라는 단어는 이런 면에서 많이도 닮아있다.
건축가의 제안
1961년생, 1962년생인 건축주 부부는 보험회사 임원 그리고 교육청 장학사로 근무하고 있다. 어린 시절 시골에서 도시로 상경해 대학을 나와 가족을 꾸미고 도시에 정착한 전형적인 베이비 부머 세대이다. 어린 시절의 가난을 극복하며 급변하는 환경 속에서 앞만을 바라보며 살아온 그들에게 은퇴의 시기가 다가왔다. 자신들의 은퇴 후의 삶을 위한 계획 중 그 첫째가 치열하기만 했던 도시를 떠나 전원에 새로운 보금자리를 마련하는 것이다. 건축주와의 첫 대면에서 받은 인상은 자신을 표현하는데 있어서 '불편해 한다' 라는 것이었다. 자신들이 분류되는 출신학교, 직책, 인맥 등의 사회적 기준들에 대해서는 명확하지만 반대로 자신의 취향, 기호, 스타일과 같이 시간을 가지고 경험하고 다듬어져야할 것들의 표현은 서툴다는 것이다. 어쩌면 이것은 베이비부머 세대들에게 공통적으로 나타나는 특징은 아닐까?
주택의 디자인을 진행하면서 건축주 부부와의 시간을 통해 확인한 바는 그들의 삶에서 체험한 경험의 스펙트럼이 한국의 역사상 어느 세대보다 광범위하다는 것이다. 반대로 이렇게 엄청나게 축척한 경험에 대한 자기화의 과정은 바쁜 삶의 과정 속에서 누락된 것 처럼 보인다. 베이비부머 이후 세대들이 경제적 여유 속에서 다양한 대중문화와 여가를 접하며 그 세대만의 문화를 만들어 낸 것과는 사뭇 다른 양상이다. 그들에게 은퇴는 그 동안 축적된 경험의 스펙트럼을 되돌아 보고 자신들의 삶을 정리하고 규정하는 시간이 되어야 하지 않을까? 아마도 그 규정은 흑과 백의 논의가 아니라 정도를 나타내는 것일 것이다.
건축가로서 베이비부머 건축주에게 제안하는 주택의 핵심은 '관통'과 '가변'이었다. 그동안 경험 한 여러 시간을 넘나들며 자신을 찾아가는 '관통', 다양한 여가를 한정된 공간에서 즐길 수 있는 '가변'. 이 두개의 키워드를 통해 건축은 그 공간을 영위하는 사람에게 자기화의 시간을 제공하는 공간으로 거듭 날수 있지 않을까 한다.
건축주는 앞으로 두 아들에게서 태어날 손주들에게 기억되는 할아버지, 할아버지집에서의 기억들이 특별하고 색달랐으면 하는 바람을 가지고 있다. 이런 바람은 자신을 돌아보며 삶의 여유 속에서 자신의 매력을 자연스럽게 드러낼 때 이루어 질 것이다.
멋진 할아버지집이 인생의 전반기에 미뤄논 삶의 숙제를 즐겁게 풀어나가는 장소가 되길 바란다.
Transportation and Travel give us experiences of other time and space. As a medium to connect different time and place, terminals, ports, airports are coming to us as specialty of new challenges and changes.
Grandpa's Cool House_Private Residence/Kimhae Korea
Project Director : Kichul Lee
Project Team : Kyoungsoon Park, Sanghoon Lee
Design Period : 2015.07~2016.02
Program : Private Residence
Location : 607~9 Yeocha-ri Sangdong-Meon Kimhae Building Area :164.02m2
Gross Floor Area : 209.5m2
Building Scope : B1, 1F
Ext Finishes : Bamboo, Concrete Block, Metal Sheet
Grandpa's Cool House
Korean Babyboomer & Korean Architecture
In the modern Korean history, Baby Boomers(born in 1953-1962) are the generations who have experienced the both extreme sides in their lifetime; from the postwar poverty hours to the economic development boom’s time in 70s~80s, from resisting the tyranny of the military government to opening the democratic government, from growing up in Korean Folk Culture and Confucian Values to Capitalist Era of mass culture in the sudden globalization flow. Korean Baby Boomers has lived in all the maelstroms of Korean Modern History, but did not seem to have their own Cultural Keywords or Colors which represents themselves unlike Generation X or Generation 486.
What is the Korean Architecture? The Korean traditional and folk architecture has been disappeared in the course of industrialization and modernization. But it still remains as the spirit of the Korean Architecture. Also, with changed lifestyle, imported Western-Styled Architecture became the big flow in Korean built environment in a short time of the past half-century. Defining "What the Korean Architecture is." in the chaotic diversity seems impossible.
Korean Baby Boomers which called "Ggin Sedae" and Korean Architecture is similar to in this respect.
Architect's Proposal
The Client couple who is bone in 1961 and 1962 has worked as an insurance executive and Board of Education Superintendent. Like typical Baby Boomer Generation, they left countryside to the cities to get education and job opportunity in child hood. Overcoming the poverty of his childhood and looking straight ahead in a rapidly changing environment, he and she met the time to prepare retirement. Planning for life after their retirement is firstly leaving the city and building a new nest on countryside. The impression I got in first meeting with the Client was 'uneasiness' in expression of themselves. For them, social standards like graduated school, social position, social relationship are clear to express, but their own tastes, tendency, and style which are refined with experience and time are clumsy to show. Would it be common to the Baby Boomer Generation?
Designing the house, I confirmed that the spectrum of experience they have in their lifetime is extensively wider than any other generation have in the history of Korea. Conversely, the self-refining process for the experience seems to be missing in the busy life. Otherwise, generation after Baby Boomer had a variety of pop culture and leisure in economic freedom and could create their own culture which is representing their generation. Meanwhile, looking back at them retire maybe the spectrum of experience and organize their lives would not be the time to rule? Perhaps the rule will be indicative of the degree, not black and white debate.
As the architect, I suggested the key word 'penetration' and 'flexibility' for the house to the Baby Boomers Client. 'Penetration'; searching themselves with a journey of experience across multiple time, 'Flexibility'; enjoying a variety of recreation in a limited space. Through the keywords, for people who engage in that space can refine themselves.
Client wants to be remembered as a cool grandpa to his future grandchildren. He hopes that the memory in grandpa house is special for them. This hope can be come true in the time looking back their life and revealing their charm.
I hope that Grandpa's Cool House can help the client to solve the late lifetime homework.
베이비부머와 한국건축
한국현대사에서 베이비부머(1953~1962)세대들은 인생에 걸쳐 양극단의 상황을 경험한 세대 들이다. 전후의 빈곤의 시간에서 경제개발의 호황의 시기를, 군부의 독재정치에 저항해서 민주 정부를 열었고, 토속적 한국문화와 유교적 가치관 속에서 자랐지만 어느새 세계화 흐름 속에 자본주의적 대중문화와 무가치관의 시대에 살고 있다. 베이비부머 세대는 한국현대사의 소용돌이를 모두 관통해 존재하지만 486세대나 X세대와 달리 그들을 대표하는 문화적 키워드나 색깔을 가지고 있지 못한 것처럼 보인다.
한국적 건축이란 무엇일까? 근대화와 산업화의 과정에서 전통적 혹은 토속적 한국건축은 대부분이 사라졌지만 한국건축의 원류로써 여전히 존재한다. 지난 반세기의 짧은 시간동안 새로이 도입된 서구의 건축 역시 한국의 변화된 라이프 스타일과 그 괘를 함께하며 한국의 건축에서 큰 흐름으로 자리하고 있다. 이렇게 혼돈에 가까운 양상으로 존재하는 현상황의 다양함 속에서 한국적 건축을 쉽게 정의하는 것은 불가능해 보인다
낀 세대라 불리는 베이비부머 세대와 한국적 건축이라는 단어는 이런 면에서 많이도 닮아있다.
건축가의 제안
1961년생, 1962년생인 건축주 부부는 보험회사 임원 그리고 교육청 장학사로 근무하고 있다. 어린 시절 시골에서 도시로 상경해 대학을 나와 가족을 꾸미고 도시에 정착한 전형적인 베이비 부머 세대이다. 어린 시절의 가난을 극복하며 급변하는 환경 속에서 앞만을 바라보며 살아온 그들에게 은퇴의 시기가 다가왔다. 자신들의 은퇴 후의 삶을 위한 계획 중 그 첫째가 치열하기만 했던 도시를 떠나 전원에 새로운 보금자리를 마련하는 것이다. 건축주와의 첫 대면에서 받은 인상은 자신을 표현하는데 있어서 '불편해 한다' 라는 것이었다. 자신들이 분류되는 출신학교, 직책, 인맥 등의 사회적 기준들에 대해서는 명확하지만 반대로 자신의 취향, 기호, 스타일과 같이 시간을 가지고 경험하고 다듬어져야할 것들의 표현은 서툴다는 것이다. 어쩌면 이것은 베이비부머 세대들에게 공통적으로 나타나는 특징은 아닐까?
주택의 디자인을 진행하면서 건축주 부부와의 시간을 통해 확인한 바는 그들의 삶에서 체험한 경험의 스펙트럼이 한국의 역사상 어느 세대보다 광범위하다는 것이다. 반대로 이렇게 엄청나게 축척한 경험에 대한 자기화의 과정은 바쁜 삶의 과정 속에서 누락된 것 처럼 보인다. 베이비부머 이후 세대들이 경제적 여유 속에서 다양한 대중문화와 여가를 접하며 그 세대만의 문화를 만들어 낸 것과는 사뭇 다른 양상이다. 그들에게 은퇴는 그 동안 축적된 경험의 스펙트럼을 되돌아 보고 자신들의 삶을 정리하고 규정하는 시간이 되어야 하지 않을까? 아마도 그 규정은 흑과 백의 논의가 아니라 정도를 나타내는 것일 것이다.
건축가로서 베이비부머 건축주에게 제안하는 주택의 핵심은 '관통'과 '가변'이었다. 그동안 경험 한 여러 시간을 넘나들며 자신을 찾아가는 '관통', 다양한 여가를 한정된 공간에서 즐길 수 있는 '가변'. 이 두개의 키워드를 통해 건축은 그 공간을 영위하는 사람에게 자기화의 시간을 제공하는 공간으로 거듭 날수 있지 않을까 한다.
건축주는 앞으로 두 아들에게서 태어날 손주들에게 기억되는 할아버지, 할아버지집에서의 기억들이 특별하고 색달랐으면 하는 바람을 가지고 있다. 이런 바람은 자신을 돌아보며 삶의 여유 속에서 자신의 매력을 자연스럽게 드러낼 때 이루어 질 것이다.
멋진 할아버지집이 인생의 전반기에 미뤄논 삶의 숙제를 즐겁게 풀어나가는 장소가 되길 바란다.
Transportation and Travel give us experiences of other time and space. As a medium to connect different time and place, terminals, ports, airports are coming to us as specialty of new challenges and changes.
Grandpa's Cool House_Private Residence/Kimhae Korea
Project Director : Kichul Lee
Project Team : Kyoungsoon Park, Sanghoon Lee
Design Period : 2015.07~2016.02
Program : Private Residence
Location : 607~9 Yeocha-ri Sangdong-Meon Kimhae Building Area :164.02m2
Gross Floor Area : 209.5m2
Building Scope : B1, 1F
Ext Finishes : Bamboo, Concrete Block, Metal Sheet
AAWH
Design Direction
Busan, a city that saw a sudden population surge due to refugees during the Korean War, is characterized by its irregular housing developments in the mountains and numerous alleyways. These features have become an integral part of Busan's urban structure, with unexpected views of the sea appearing between the alleys. The site in Songdo, Busan, is located amidst these irregular housing clusters and overlooks Songdo Beach.
The Songdo House (AAWH) project aims to encapsulate the chaotic urban structure of these alleyways within the residential space. By positioning the mass from the ridge of Songlim Park to the sea on the east, primary circulation paths were established for each floor. Eight staircases and tube bridges penetrating greenhouses traverse these paths, creating spaces and embedding programs between the intersecting routes. Residents experience a constantly changing combination of routes, with views of gardens and the sea framed by strategically placed windows.
Program Proposal
Songdo Beach, Korea's first public beach, once a prime destination for summer vacations and honeymoons, faced a decline in popularity due to haphazard development in the 70s and 80s, which led to a proliferation of substandard commercial facilities. However, recent efforts by the Seo-gu Office and local residents have improved water quality and reorganized commercial establishments, revitalizing Songdo as a family-friendly destination.
Proposing a gallery-inclusive residential program as a positive development alternative for Songdo, which was once dubbed the "Naples of Korea," this project integrates leisure and residential spaces that offer views of nature. The marine gallery, open to the public, will provide cultural benefits to the area, densely packed with commercial facilities, restoring Songdo's original value as a resort and exploring its potential as a new residential alternative. Since its completion, similar residential programs have begun to emerge in the vicinity.
Materials Expression
In AAWH, exposed concrete, bamboo formwork exposed concrete, pine formwork exposed concrete, wood bricks, basalt bricks, metal panels were used. These materials provide the flow of the circulations and highlight the alleys in the spaces, and therefore the spaces of programs are defined by them. Because the space can be defined by the other elements, we name the space Dependent-Independent Space.
디자인 방향성
부산은 한국전쟁 당시 피난민들에 의해 갑자기 인구가 불어난 지역이다. 이들은 산지의 빈곳에 불규칙적으로 집을 짓고 살았고 그 사이로 수많은 골목들이 생겨났다. 65년이 지난 지금 그 흔적들은 부산을 도시 구조을 이루는 큰 특징이며 골목 사이로 갑자기 나타나는 바다는 도시의 풍경을 이루고 있다. 부산 송도에 위치한 대지는 이런 불규칙한 주거군 사이에 자리 잡고 송도 해수욕장을 바라다 보고 있다.
송도주택(AAWH)는 이런 불규칙한 골목의 도시구조를 집이라는 공간 내부로 축약 시키고자 한 프로젝트이다. 동측의 송림공원의 능선으로 부터 바다로 향하는 메스를 배치한후 이 메스를 따라 각 층별로 주동선들을 설정했다. 이 동선들 사이를 가로 지르면서 내외부의 8개의 계단과 온실을 관통하는 튜브 브릿지가 놓여진다. 관통, 교차되는 동선들 사이로 공간이 형성되고 프로그램이 담겨진다. 이용자는 끊임없이 새로운 루트의 동선의 조합을 경험한다. 이들 동선에 놓여진 제한된 시야의 창을 통해 정원과 바다의 풍경들이 새롭게 인식되어진다.
프로그램의 제안
국내 최초의 공설 해수욕장인 송도해수욕장은 최고의 피서지와 신혼여행지로 각광 받던 해방 전후의 시기를 지나 70~80년대 난개발 속에 횟집등의 불량 상업시설이 난무해 사람들의 발길이 뜸해지는 시절을 겪었다. 이런 무분별한 개발의 폐해를 경험한 뒤, 최근 부산 서구청의 다양한 제한 조치와 일반 시민들의 노력으로 수질은 좋아지고 상업시설이 정비 되면서 송도는 다시 가족 단위의 피서객들이 찾아 드는 곳으로 변모하고 있다.
한때 한국의 나폴리로 불리며 고급 휴양지로 사람들이 찾아 들었던 송도의 긍정적 개발의 한 대안으로 갤러리가 포함된 휴양형 주거 프로그램을 제안한다. 집 내-외부의 동선에 놓여지는 공간들은 자연을 조망하고 휴양을 즐길수있는 프로그램들로 채우웠다. 또한 공공에게 개방될수 있는 해양갤러리는 상업시걸이 밀집한 이지역에 문화적 혜택을 줄수있는 요소로 작동할 것이다. 이는 휴양지라는 송도의 원래 가치를 회복하고 구도심권과 가장근접한 해수욕장으로서 새로운 주거의 대안으로서 그 가능성을 모색하고함이다. 실제로 완공후 주변에 비슷한 프로그램을 담기 시작한 단독 주거가 한 두곳씩 생겨나고 있다.
재료적 표현
송도주택(AAWH)에서는 노출콘크리트, 대나무 거푸집 콘크리트, 송판 무늬 콘크리트, 나무벽돌, 현무암 벽돌, 금속패널이 사용되었다. 이 재료들은 동선의 방향성을 제시하고, 공간을 관통하는 동선을 부각시키며 내부의 메스와 다른 공간을 차별화 시킨다. 이는 다른 동선과 공간에 의해서만이 하나의 공간이 비로서 정의되는 의존적 독립공간 은유하는 수단이 된다. 마치 도시구조속에서 하나의 건축이 비로서 다른 건축물들에 의해서 정의 되는 것과 같다.
Design Period : 2013.08~2014.12
Building Type : Residence + Gallery
Location : Busan, Rep.of Korea
Site Area : 1,111.53㎡
Site Covering Area : 454.02㎡
Total Floor Area : 1,644.72㎡
Floor Area Ratio : 40.85%
Building Scope : B2, 2F
Structure : RC
Finish : Exposed Concrete, Basalt Brick, Black Bamboo Concrete